Az előző állomásunkon a barokk térrendezéssel, bútoraival ismerkedtünk meg. A barokk a mozgékony formákat, a túlburjánzó díszítéseket, csavart elemeket, az illozionisztikus térbeliségeket kedvelte. A rokokó a barokkból született, kifinomultabbá, könnyedebbé teszi a díszítéseket. Kedveli az eleganciát, az aszimmetriát (a díszítés nem követi a mértani logikát), a kínai egzotikumot. Neve a francia rococo – kagylódísz szóból ered. A rokokó a 18. század első évtizedeitől a század derekáig virágzott. Franciaországból indult XV. Lajos korában, a nagymértékben erősödő gazdagság hatására. Ez a gazdagság magával hozta a nagyobb kényelem, luxus igényét. Az új stílus általánossá vált az udvarban, pártolása Madam Pompadour, a király kegyencnője nevéhez köthető. Francois Boucher rokokó művész, XV. Lajos udvari festője. A festő és az udvari szerető neve összefonódott, Boucher tökéletesen ki tudta fejezni Madam Pompadour divatos rokokó ízlését.
Madam Pompadour szobálya
http://www.designsponge.com/2009/10/past-and-present-rococo-modern-rococo-roundup.html
A rokokó leginkább belsőépítészeti stílus. Építészetének feladata elsősorban a kis kastélyok, vidéki kéjlakok belső kialakítása. A kor tipikus lakóhelyisége a boudoir (budoár) és a szalon. Nőies báj és könnyedség jellemzi ezeket. A magánpaloták közül jelentős az 1730-as években épített, az ovális alaprajzú szalon a Hotel de Soubise enteriőrje Párizsban.
http://www.paris-paris-paris.com/paris_landmarks/museums/hotel_de_soubise
http://www.wice-paris.org/event-1808636
A geometrikus faltagolást íves keretezésű nyílások és pannók ( rendszerint embermagasságú, fából készített falburkolat: ha ennél kisebb, lambériának, ha a mennyezetig terjed, boiserienek nevezik) váltják fel. A sarkok merőleges törése helyett jobban kedvelik a lekerekített átvezetést, és az egyenes párkány helyébe is a pannók, a tükrök és a sopraporták (épület belsejében ajtó, ablak feletti díszítés) hullámzó kerete kerül. A díszítőmotívumok a barokk absztrakt ornamenseivel szemben naturalisztikusabb jellegűek, gyakoriak a rózsacsokrok, a füzérek és a kagylók.
A szobákban előkelő helyen állt a kandalló. Kisebb méretű, mint az előző korokban, márvány vagy gipszstukkó keretezéssel, márványlap lefedéssel. A kandalló fölött gazdagon díszített, aranyozott keretezésű tükör foglalt helyet.
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/272851/Hotel-de-Soubise
A falitükör alatt félasztalok, az úgynevezett konzolasztalok álltak.
Hotel de Soubise
http://www.insecula.com/salle/photo_ME0000045971.html
A sok tükör mellett drága anyagokat használtak, egzotikus fákat, márványt, selymet, gobelint, bronz díszítményeket. Kínai hatásra elterjedt Európában is a falakat borító papírtapéta.
A berendező művészetben az egységes szobaberendezés igénye jelentkezik. A falak, a mennyezet, a padló díszítése, a függönyözés, a bútorok, a tükör szerves egységet alkot. Az építészeti tagozatok hangsúlyozása helyett szeszélye stukkódísz csipkézi be a felületeket.
A kék szoba Lajos korabeli fehér és arany rokokó fallal.
http://hungarianprovence.blogspot.hu/2012/05/privat-latogatas-francia-honvedelmi.html
Sissi nyári rezidenciája, Schönbrunn
A barokk épületegyüttes belső tere rokokó stílusú, a falfelületek többnyire fehérek és 14 karátos aranylemezekkel vannak díszítve, a termekben cseh kristálycsillárok és cserépkályhák találhatóak. Ferenc József lakó- és dolgozószobája szolid és egyszerű, annál fényűzőbbek a reprezentációs termek és a vendégszobák. Sissi szalonja fehérarany borítású, neorokokó bútorokkal van zsúfolva.
http://hetnap.rs/cikk/Sissi-nyari-rezidenciaja-10082.html
Dolmabahce palota, Isztambul
A palota építését a birodalom 31. szultánja, Abdülmecid I szultán rendelte el 1843-ban, és 1856-ra el is készült. Építészeti szempontból a palota rokokó stílusjegyeket visel.
http://offforever.blog.hu/2014/11/23/isztambul_hires_latvanyosaga_a_dolmabahce_palota
A rokokóban új bútorok keletkeztek, melyek kényelmes, főleg női használatra szánt bútorok. Hosszú-lábú szekreter lenyílólappal, zárt fiókokkal, kis fiókos szekrények levelezés számára, toalett asztalkák felnyitható tükrökkel, kerek és négyszögletes éjjeli szekrények, változatos formájú varróasztalok.
1760 körül készült ez a redőnnyel záródó, intarziadíszítéses női íróasztal.
http://www.lakaskultura.hu/butor/a-rokoko-226
A rokokó az első olyan lakberendezési stílus, amelyik már tudatosan használja a dekorációs tárgyakat is az enteriőrökben. Ezt a díszes meisseni porcelán órát is ilyen céllal készítették 1788-ban.
Női rokokó stílusú szék
Rokokó diófa bútor – pudrőz
http://dioskonyv.bionuss.eu/26-13/1.htm
Az ülőbútorok szélesednek, ülőfelületük bővül. Faragott vázon halvány színű kárpitozás, selyem bevonat szövésekkel, hímzésekkel, amelyek összhangban vannak az egész belső kialakítással. Ülőgarnitúrákat, pamlag, fotel, asztal együtteseket hoznak létre.
Rokokó garnitúra Franciaországból (az 1800-as évekből)
http://galeriasavaria.hu/termekek/reszletek/butor/751166/Francia-Rokoko-ulogarnitura-1+3+1-reszes-+-tukor/ Érdekesek a rokokó egyes országokban kialakult helyi változatai. A francia király bútorai fejedelmien gazdag kialakításúak. A németeké inkább lakkozott, színesebb, nyersebb, az osztrákoké kedélyes, polgárias és furnérozott felületű (Mária Terézia stílus). Végül az angoloknál keverik a francia kagyló stílust kínai és gótikus elemekkel, legnagyobb alakja Thomas Chippendale (1740-1780). A Chippendale stílus máig él.
Chippendale fiókos szekrény a 18. század végéről
http://dioskonyv.bionuss.eu/26-13/1.htm
A következő állomásunk a 18. század végén a klasszicizmus stíluskorszaka lesz, ahol a feltörekvő polgárság újra megtalálja az antik világ eszményeit.