Lakberendezde

A modern építészet

A második világháborút követő évek művészete több irányvonalat követett. A jelentősebb irányzatok hatottak a kor építészeire is.

Az 50-es, 60-as évek építészete a két nagy reformátor, Wright és Le Corbusier munkásságán alapul.

 Mies van der Rohe (német származású, autodidakta építész) munkáiban az egységes, összefüggő térkialakítás, az üvegfelületek alkalmazása, az egyszerűség, a szerkezeti igényesség és építészeti esztétika jelenik meg.

Farnsworth House

Mies van der Rohe – Farnsworth Hause (1951)

 Mies van der Rohe puritán épületeitől eltérve hoztak igazi változatosságot a “modern regionalizmus” képviselői:

A finn Alvar Aalto a skandináv iskolát képviselte. Jellemzője a racionális, a tömegek változatosságát és a tömbszerűséget egyszerre érzékeltető, de a természetközeliséget is hangsúlyozó téglaépítészet.

Alvar Aalto – Városháza, Saynatsalo (1949-52)

 A brazil Oscar Niemeyer építész Le Corbusier nagyvonalúságát merész héjszerkezettel párosítva közelítette az épület karakterét a funkcióhoz, a konstruktivizmus szenvedélyes változataként.

Niteroi Contemporary Art Museum by Oscar Niemeyer

Oscar Niemeyer

Cathedral – Brasília

Eero Saarinen (finn építész) a Kennedy repülőtér fogadócsarnokának tervezésekor az organikus építészet tanulságait valósította meg. A “beszélő építészet”, a “konstruktivista barokk” példája. A megállapodottság helyett a repülés érzetét sugallja.

Eero Saarinen- 1962

A német Hans Scharoun az expresszionizmus görbe vonalait elevenítette fel a berlini filmharmónia építésekor, architektúrája kitűnő akusztikai hatást biztosít.

Képtalálat a következőre: „Hans Scharoun”

Filmharmónia (1957-63)

Az amerikai Luis Kahn az építészet monumentum jellegét, mint a korát túlélő jelképet hangsúlyozza.

Salk Institute (1965)

Pennsylvania Egyetem orvostudományi tömbje (1957-62)

Ez az egyetemi épület a brutalizmusnak, egy jellegzetes építészeti irányzatnak az egyik kiindulópontja. A brutalizmus az épület súlyosságának, plasztikai tömegének a hangsúlyozására, kifejezésére törekszik.

A japán Kenzo Tange az építészetet egy meg-megújuló körforgás elemének tartja. Az épületeinek egyes moduljai ez alapján rugalmasan cserélhetőek lesznek.

Kenzo Tange – Fuji Tv központ

https://lakberendezde.blogcdn.p3k.hu/files/2016/10/Yoyogi_Gymnasium.jpg

Yoyogi Nemzeti Sportcsarnok (1964)

Kisho Kurokawa a japán építészet vezetője. Kenzo Tangennel az egyik megalapítója volt a Metabolist Mozgalomnak, akik az új várostervezési nézőpontot vették alapul, mely a „folytonosság”, és ezzel összefüggésben a „nyílt rendszer” gondolatán alapult. Az emeleteket összefogó csövek egy élő szervezetre, a tápanyagokat szállító sejtszövetekre emlékeztetnek.

https://lakberendezde.blogcdn.p3k.hu/files/2016/10/expo-70-3.jpg

Kisho Kurokawa – A Takara vállalatcsoport pavilonja (1970)

(Irodalom – Pataki Gábor: Művészettörténet)

 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!