Lakberendezde

A modernizmus megjelenése az új világ igézetében

A 10-es évek végén jelentkező, de az 1920-as évek modern művészetét meghatározó irányzatokat összefoglalóan konstruktivizmusnak nevezzük. Előzményei közé tartozik a technika és a művészet összekapcsolását tudatosan hirdető német Werkbund mozgalom,  a teret új szempontok alapján vizsgáló kubizmus, valamint a nonfiguratív művészet, mely a világ új harmóniáit a geometrikus formák által jeleníti meg. Úgy tűnhet, hogy a modern művészet csupán a klasszikus értékek lerombolásában jeleskedett. Pedig számos irányzata új rendet, a technika fejlődésének eredményeit felhasználó demokratikus társadalmat, a benne élőknek tiszta, racionálisan szabályozott, higiénikus viszonyokat nyújtó világot álmodott.

Az építészet és a képzőművészet kapcsolatát kezdetben a szecesszió nemzetközi irányzata, majd később Hollandiában a De tyl, Németországban a Bauhaus megalakulása jelezte. A Bauhaus néven ismert építészeti és művészeti iskola 1919-1933-ig működött. Célja, hogy minden művészi kreativitást egységbe foglaljon, minden művészeti ágat egy új építészetben egyesítsen.

A Bauhaus főépülete Dessauban

http://mno.hu/grund/walter-gropius-a-modern-epiteszet-uttoroje-130-eve-szuletett-1161289

http://hg.hu/cikkek/varos/6311-kilencven-eves-a-bauhaus

A Bauhauz oktatás legnagyobb erőssége kiváló tanári gárdája, akik a korszak jelentős avantgarde művészei is voltak egyben. (Többek között Walter Gropius – német építész, alapító , Johannes Itten– svájci festőművész, Vaszilij Kandinszkij – orosz, Paul Klee – svájci, Theo van Doesburg – holland festőművészek, itthon expresszív tusrajzokat készítő Moholy-Nagy László – aki némi kitérő után a konstruktivizmus lelkes hívévé vált.) Egyéni szemléletük gazdagította a nemzetközi rangú oktatási intézményt.

1930s grade II-listed Walter Gropius-designed modernist property in London SW3

1930s grade II-listed Walter Gropius-designed modernist property in London SW3

1930s grade II-listed Walter Gropius-designed modernist property in London SW3

A ház nappalija, étkezője …

1930s grade II-listed Walter Gropius-designed modernist property in London SW3

… és a ház konyhája

http://www.wowhaus.co.uk/2013/07/26/on-the-market-1930s-grade-ii-listed-walter-gropius-designed-modernist-property-in-london-sw3/

1926 – The Moholy/Nagy House, “Master Houses” for Bauhaus faculty in Dessau, Germany.

Designed with Marcel Breuer.

http://www.ncmodernist.org/gropius.htm

1922-ben Düsseldorfban rendezték meg a konstruktív művészet I. nemzetközi kongresszusát, ahol El Liszickij (szovjet építész) megfogalmazta a mozgalom egyetemes dilemmáját:

“Ma még két társadalom között állunk, melyek egyikének nincs ránk szüksége, a másik pedig még nem jött el.”

A mozgalomnak választania kellett a minden téren és időn túli profétikus-utópikus igehirdetés és a gyakorlati feladatokba való mindennapi bekapcsolódás között.

Az építészek többségénél körülbelül a 20-as évek közepéig inkább a merészen utópisztikus konstrukciók voltak többségben. Pl.:

Liszickij: Felhővasalóház

 Később a produktív építészet megfelelőiként megjelennek a standardizálásra szánt minimalterek, uniformizált közösségi épületek (“Szocgorodok”).

Bruno Taut – Karl Legien Stadt

http://epiteszforum.hu/az-ember-nem-gondolkodogep-valsag-es-modern-szocialis-lakasepites-a-weimari-koztarsasagban

Az első megvalósult modern középület Magyarországon, a kislakás-építés mérföldkőnek számító alkotása, Molnár Farkas és Fischer József, a nemzetközi stílus két úttörőjének közös munkája. 1936-ból… Az egykori pestújhelyi kórház személyzeti épülete évtizedek óta a pusztulás szélén áll, építészettörténeti jelentőségéhez egyre méltatlanabb állapotban.” http://hg.hu/cikkek/varos/14196-pestujhelyen-pusztul-elso-bauhaus-kozepuletunk

fovarosi.blog.hu: EszakPestiKorhaz-Noverszallo-Regi1-TerEsForma

http://fovarosi.blog.hu/2013/05/23/az_elfeledett_eszak-pesti_korhaz

A Bauhaus intézet bútorműhelyének megszervezése Gropius, majd a műhely fejlődése a magyar származású Breuer Marcell nevéhez fűződik.

Walter Gropius: F51 | 1920, yellow. @designerwallace:

Gropius fotel 1920

magazine/newspaper shelf by Walter Gropius, built in the Bauhaus cabinetmaking workshop, 1923

Gropius magazin/újságtartó 1923

https://uk.pinterest.com/bethanmansfield/walter-gropius-work/

Brauer Marcell: B64-es szék, 1927.

Breuer Marcell: Egymásba tolható székek, asztalkák

http://artificium-artis.blogspot.hu/2012/02/magyarok-bauhausban-breuer-marcel-1902.html?view=classic

A Bauhaus formavilágára az egyszerű geometriai síkok és testek ábrázolása a jellemző. Alapanyagait a gyáripar állítja elő. Színvilága visszafogott telített fekete, fehér, vörös, sárga, kék, ami a szögletes, puritánnak tűnő formákat némiképp ellensúlyozza.

A Bauhaus 1933-ban a fasizmus hatalomra jutásával megszűnt, története azonban nem zárult le. Alapítója, tanárai emigráltak Amerikába. Ott nyitottak iskolákat, melyek a Bauhaus módszer alapján működtek tovább.

Breuer Marcell: Whitney Museum of American Art 1963-1966.

A huszadik század közepe legjelentősebb chilei építészének Emilio Duhart tartják, aki Walter Gropius és Le Corbusier tanítványa.

https://lakberendezde.blogcdn.p3k.hu/files/2016/04/9.jpg

http://lakberinfo.hu/magazin/epiteszet/2007-02-10-a-bauhaus-terhoditasa-chileben/

A korból ránk maradt épületek még ma is modernnek látszanak. Korunk iparművészei és építésztervezői is szívesen nyúlnak vissza stílusjegyeihez, formai és szerkezeti megoldásaihoz.

(Felhasznált irodalom: Pataki Gábor – Művészettörténet és az ELO Leckefüzetei)

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!